Gebruikerslogin

Inloggen



Registreer
Wachtwoord vergeten?

1. Inventariseren

Bij de stap inventariseren staat kijken waar je als VO-school staat met LOB centraal. Hieronder staat aangegeven welke activiteiten je kan ondernemen om meer zicht op LOB te krijgen.

  • De schoolleider en LOB-coördinator/decaan vullen de LOB-scan in. Indien schoolleider en/of LOB-coördinator twijfelen of ze voldoende kennis van de begrippen uit de LOB-scan hebben kunnen ze eerst een korte zelftest doen via Wat weet ik van LOB?
  • De schoolleider en / of de LOB-coördinator/decaan bepalen samen welke andere medewerkers de LOB-scan gaan invullen. Ze stellen een zogenaamde scangroep samen. De groep maakt de LOB-scan ook.
  • Er komt een bijeenkomst waarin de scanuitslag besproken worden.
  • Er wordt een werkgroep ingesteld die verantwoordelijk is voor het LOB verbetertraject.
  • De LOB- werkgroep maakt vervolgens ook een SWOT-analyse en komt met een beknopt voorstel voor een gewenste situatie op alle vier de pijlers van LOB (het kan zijn dat bepaalde pijlers ongewijzigd blijven t.o.v. de bestaande situatie)
  • Deze uitkomst van de SWOT-analyse wordt besproken met de teams en feedback uit de teams wordt meegenomen.
  • De LOB-werkgroep komt bijeen om de school te analyseren en vast te stellen of deze wil groeien naar schoolmodel 1, 2 of 3. Gebruik hierbij LOB en Professionaliseren, hoofdstuk 1 en 2.

Hieronder tref je hulpmiddelen aan die je helpen om meer zicht te krijgen op stap 1 'Inventariseren' binnen het kwaliteitstraject LOB.

- Doe de zelftest via Wat weet ik van LOB?
- Start de scan


Externe partijen Ouders en verzorgers Professionalisering Rollen en taken in de school Determinatie en advisering Krachtige (loopbaangerichte) leeromgeving De vorm van LOB in het curriculum Inhoud van LOB Een LOB-werkplan Beleid Draagvlak en leiderschap Visie op en doel(en) van LOB – rationale